De adviseur heeft oogkleppen op

Monodisciplinaire adviesbureaus kijken met hun specifieke bril naar organisatievraagstukken van hun klanten. Zo zien adviesbureaus met een financiële achtergrond in een organisatievraagstuk al snel een financieel probleem en een personeelsadviesbureau een cultuurprobleem. Het reclame- en marketingbureau ziet een probleem met product, merk & markt, terwijl een ICT-bedrijf een probleem met informatievoorziening ziet. En een strategiebureau ziet weer een uitdaging in het bijstellen of radicaal veranderen van de strategie. Oftewel, zoals het spreekwoord zegt: “Iemand met een hamer ziet in alles een spijker”. Dat geldt zeker voor een adviseur.

Multidisciplinair team

Een organisatie is echter complex en vraagstukken komen vaak voort uit een samenspel van verschillende elementen in de bedrijfsvoering en de strategie. Daarom werkt Anser met een multidisciplinair team dat met verschillende brillen naar de vraagstukken van onze klanten kijkt. Zonder oogkleppen op.

Collegiale consultatie

In de praktijk betekent dit bij ons dat wij in onze opdrachten altijd collega’s consulteren, ook wanneer de klant daar niet expliciet voor betaalt. Bij ons is de tweede bril gratis. En de derde en de vierde. Want samen zien we meer en zien de de dingen scherper. En zijn onze adviezen beter.Echt iedere keer weer verbaas ik mij erover dat ik zoveel informatie heb, zoveel zie, en toch iedere keer weer beperkt ben in mijzelf. Ik ben een professional, maar ook maar een mens. Ik zie dus niet alles, hoe goed ik mijn best ook doe.

Intervisie als onderhoudsbeurt

Doe ik het wel goed genoeg? Kan het ook anders? Hoe doet een ander dat eigenlijk? Zal een collega met dezelfde vraagstukken worstelen als ik? Kan ik nog leren van anderen? Zou een ander ook kunnen leren van mijn ervaringen? En hoe organiseer ik mijn feedback eigenlijk?

Dit soort vragen stelt iedere zichzelf respecterende adviseur zich regelmatig. Daarom organiseren wij intervisie sessies. Voor onszelf, maar ook voor onze klanten. Je krijgt daarmee een slijpsteen voor de geest, voor velen van ons het belangrijkste instrument waarover we beschikken. Onze intervisies zijn er niet op gericht op de inhoudelijke casuïstiek maar op de manier waarop je zaken waarneemt, interpreteert en hoe dit jouw denken en handelen beïnvloedt. Wij zien de harde en zachte aspecten niet los van elkaar; cultuur en structuur zijn stevig aan elkaar verbonden. Wij nemen intervisie uiterst serieus. Immers de wijze waarop de adviseur of interim manager intervenieert heeft grote impact op de omgeving.

Intervisie voor professionals

Wij hebben in onze praktijk gemerkt dat er ook bij managers duidelijk behoefte is aan een professionele omgeving waar managers zich kunnen “schuren” aan anderen. Ze willen weten waar ze staan in de buitenwereld. Om in een inspirerende en veilige omgeving met managers uit andere organisaties te praten over hun vak. Zonder voorbehoud en aangepast gedrag, met een open mind en een eagerness to learn.

Voor wie de eigen professionele grenzen willen verkennen en verleggen organiseren wij voor komend najaar een serie van intervisie sessies. Qua doelgroep richten wij ons op mensen in een senior management positie. De groepen worden zorgvuldig samengesteld uit stevige managers die zich in de praktijk ruimschoots hebben bewezen en toe zijn aan een positie aan de top. Managers die in een veilige omgeving met collega managers aan de slag willen om elkaar verder te helpen. Een leeromgeving die exclusief voor toppers in management is ingericht. Waar dingen gaan gebeuren die spannend en onvoorspelbaar zijn Met als inzet het maximale van jezelf en de anderen en als beloning de persoonlijke en professionele groei en een verbreding van je contacten-netwerk. Samen met anderen leren in een inspirerende en uitdagende omgeving betekent dat er veel van je gevraagd wordt. Je zult geconfronteerd worden met je eigen tekortkomingen en die van anderen. Omdat je elkaar uitdaagt om steeds weer die grenzen op te zoeken. Incasseren en uitdelen dus. En ook de andere deelnemers zullen tot het uiterste gedreven worden en hun eigen grenzen opzoeken. Waarbij ze ook aan jouw grenzen appelleren. Je moet je persoonlijke zwakheden durven bloot te leggen. Omdat je ervan wilt leren. En dat is heel spannend en zeer uitdagend.

Hoe organiseer jij jouw feedback?

Ik ben zeer benieuwd hoe andere professionals hun feedback organiseren en buiten hun oogkleppen kijken. Maar ook naar wat hun daarbij hindert.

Wanneer je interesse hebt in ons programma dan vernemen we dat natuurlijk ook graag.

Foto door Andy Arthur