Mijn eerste blog op de nieuwe website van de Anser Groep is een feit. En laat me daarom gelijk maar toelichten waarom de Anser Groep voor mij zo belangrijk is. Dat kan het beste aan de hand van het filmpje met een geweldige uitleg over wat mensen (en dus ook mij) drijft: de animatie van het gedachtengoed van motivatie expert Dan Pink.

Zoals Pink in het filmpje aangeeft hangt motivatie van mensen niet af van materiële beloning maar halen we onze drive en prestaties uit drie zaken:

  • autonomy (vrijheid en zelfstandigheid)
  • mastery (ergens goed in zijn en nog beter willen worden)
  • purpose (doel en betekenis)

Als ik deze die punten voor mezelf op een rijtje zet, dan krijg ik vanzelf een beeld van mijn motivatie:

Autonomy
Voor mij geldt dat ik vrijheid het hoogste goed vind in mijn professionele leven. Door te kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap. Dat stelt me in staat in vrijheid te kunnen werken zodat ik het beste kan presteren. Ik heb geen last van CVO’tjes, mag die ongemakkelijke vragen toch stellen en kan me publiekelijk verwonderen als dat zo uitkomt. Zodat ik mag interveniëren en verschil kan maken. Maar ook ben ik diegene die het voelt wanneer het goed gaat of juist tegen zit. Ik wil nu eenmaal ondernemen en het op mijn manier doen. “I faced it all, and I stood tall, and did it my way” om met Sinatra te spreken. Want een ondernemer is ook gewoon een trots en eigenwijs mens.

Mastery
Ik ben goed in van alles en nog wat, maar ook minder in bepaalde zaken. Ik heb als professional niet een typisch zesjes-rapport, maar scoor vijven én achten. Bij een willekeurige baas had ik in het kader van het alom geprezen competentie-management heel veel energie moeten steken om van het vijfje een zes min te maken in plaats van me te richten op het nog beter inzetten van mijn talenten. U begrijpt, ik zie meer in talent-management.

Purpose
Het belangrijkste echter is het doel dat we met Anser nastreven: het bouwen aan een hechte professional community. De grenzen binnen en tussen organisaties zijn voor professionals steeds minder relevant; wie je vertrouwt en met wie je samenwerkt is steeds vaker bepalend voor het succesvol realiseren van bepaalde doelen. We zijn nu met een zeer gevarieerd team dat elkaar vertrouwt en aanvult. Zodat we dingen kunnen doen die van betekenis zijn. Voor onze klanten, maar vooral ook voor ons zelf.