Afgelopen zaterdag waren wij met ons gezin in het kader van een dagje uit naar Maastricht. Wandelend vanaf het station naar het centrum liepen we langs de winkel van een fotograaf, en het was er opvallend druk. In de etalage van Fotostudio Wyck hingen prachtige foto’s van mooie mensen, en bij de deur lag een goed verzorgde reclamefolder die ik tijdens de lunch even heb bekeken.

Het vakmanschap en de hoge kwaliteit zijn in de folder duidelijk herkenbaar, schitterende foto’s met een prachtige bewerking waardoor je het idee krijgt dat iedereen fotomodel kan zijn. Het bedrijf geeft daarmee invulling aan je dromen, immers ze laten zien dat jij er goed uit ziet en mag zijn. In de folder biedt Wyck een gratis fotoreportage aan, zonder enige verplichting maar met de hoogst mogelijke zorg en kwaliteit. Dat wordt nog eens benadrukt door te melden dat ze met een 50 megapixel Hasselblad camera werken.

De opnamekosten voor die schitterende foto’s zijn dus gratis. Veilig voor de klant om eens te testen of hij of zij ook echt fotogeniek is, en getuige de volle winkel die we aantroffen bij onze de heen- en terugreis heeft de zaak aan klandizie geen gebrek. Fotostudio Wyck onderscheidt zich van al die andere fotografen met een uniek aanbod en het tonen van een hoge kwaliteitsbeleving. Een schoolvoorbeeld van een ondernemer die zijn business model heeft ge├»nnoveerd door de elementen gratis en emotie toe te voegen en aantrekkelijk vorm te geven.

Wij helpen organisaties onder meer bij het herformuleren van hun strategie en laten ze daarbij kritisch kijken naar hun eigen business model. Deze aanpak heet Business Model innovatie en wordt wereldwijd toegepast in het adviesvak. Onlangs toonde een onderzoek aan dat in 7 van de 10 gevallen daarbij gebruik wordt gemaakt van het business model canvas en dat op basis daarvan 98% hun business model aanpast.

Zoals de Amerikaan Marshall Goldsmith het treffend zegt: What got you here won’t get you there.
Dus: wie volgt?