In het Dagblad van het Noorden is een serie aan de gang over internetwinkels. Het blijkt dat de verkopen via internet met ruim 11% zijn gestegen. Maar dat is gemiddeld… Enkele weken geleden was er een artikel te lezen waarin een ondernemer uit Appingedam met zijn webwinkel in het zonnetje werd gezet. Vader en zoon runnen een EP-winkel, een franchise keten voor wit- en bruingoed en draaien daarnaast dus de webshop. Het schijnt dat die webwinkel iedere maand honderden platte televisies verkoopt. Dit is een prachtig voorbeeld van een ondernemer die zijn business model heeft aangepast en het internet niet als bedreiging van de bestaande bedrijfsvoering ziet maar als een uitgelezen kans om meer omzet te genereren.

Tegenwoordig is ook Social Media helemaal hot. Veel hippe en jonge adviseurs willen je overtuigen dat je met social media aan de gang moet en willen je vervolgens graag begeleiden in het doorvoeren daarvan in de hele organisatie.
Echter weinigen kunnen je vertellen of en waarom dat zou moeten. Echt, laat je niet gek maken: niet iedereen moet aan de Twitter, Facebook, Hyves, LinkedIn, Youtube, Google Adwords, Yammer en het vele andere fraais dat ons ter beschikking staat. Het gebruik van social media of een andere technologie moet maar net in je strategie passen.

Dat een organisatie geregeld zijn strategie moet herzien, wil deze succesvol blijven, is evident. Wat vroeger werkte zal niet per definitie (of per definitie niet) morgen nog werken. De basis van een goede strategie is gelegen in een goed doordacht business model. Het business model maakt dat wat je doet in het juiste perspectief wordt geplaatst. Inzicht in de behoeftes van klantsegmenten, klantrelaties, leveringskanalen, waardeproposities, kernactiviteiten, kritische resources en de juiste partners, gecombineerd met een passende kosten- en opbrengstenstructuur zijn bepalend voor succes of falen.
Met een goed doordacht en gekalibreerd business model kan je een strategie uitzetten en de beslissingen in het juiste perspectief plaatsen.

Bij het begeleiden van organisaties in het herijken van hun business model maken wij onder andere gebruik van het gedachtegoed dat is beschreven in het boek Business Model Generatie. Dit boek is tot stand door een samenwerking van ruim 400 auteurs. Inderdaad, crowdsourcing is een interessant business model als alternatief voor het klassieke schrijven en uitgeven van een boek. Binnenkort starten we een training voor ondernemers, verdeeld over 4 avonden, om hen aan de hand van het gedachtegoed verder te helpen met hun business model enĀ  strategie. Leuk!
Op dinsdag 22 en woensdag 23 maart geef ik hier een lezing over tijdens de Bedrijven Contact Dagen in Leeuwarden. U bent van harte welkom!