Managementgame beïnvloeden en beslissen

Beïnvloeden is moeilijk, zeker wanneer er meerdere mensen samen beslissen. Dus hoe krijg je ze zo ver? En hoe komen onze beslissingen eigenlijk tot stand? Onze managementgame beïnvloeden geeft u inzicht in de dynamiek van een managementteam of directieteam en hoe je als interne of externe buitenstaander hiermee om kunt gaan.

Met de managementgame beïnvloeden biedt Anser u een simulatie waarbij zowel uw managementteam als uw medewerkers geconfronteerd worden met de diversiteit van standpunten en inzichten die bij een complexe beslissing komen kijken. Want het is niet altijd eenvoudig, was dat maar zo…

Alle deelnemers ervaren aan den lijve hoe ingewikkeld het kan zijn tijdens het tot stand komen van een besluit. Iedereen speelt een rol, uw managementteam kruipt in de rol van het MT van Schaatsenfabriek Noordman, de medewerkers in de rol van advies- of verkoopteam.

De game is gebaseerd op de casus van de fictieve Schaatsenfabriek Noordman te Oranjeboom. De basis is een rollenspel waarbij vier managers uit uw organisatie van de opdrachtgever de rollen van het MT spelen en uw medewerkers in teamverband worden uitgedaagd het managementteam te overtuigen van hun advies. Een begeleidende consultant van Anser speelt de rol van een interne adviseur. Gedurende het verloop van de game worden er meerdere rondes gespeeld; de game duurt een hele dag en kan plaatsvinden bij u, maar ook bij Anser in Groningen of op een andere locatie. De managementgame beïnvloeden kan gespeeld worden met 4 tot 6 MT-leden en 6 tot 20 medewerkers.

Het MT van Noordman

Jelle Noordman is de derde generatie directeur. Hij is zeer mensgericht en bouwt op consensus, dat heeft het familiebedrijf altijd gedaan. Hij mist echter een visie op de toekomst en bouwt vooral voort op wat goed is. Jelle staat onder zijn mensen bekend als soft en is vooral van “de kool en van de de geit”.

Jannie Janssma werkt al sinds mensenheugenis bij Noordman. Ze is opgeklommen vanaf de administratie en zit al meer dan 20 jaar bij het bedrijf. Ze is plichtsgetrouw en het financiële geweten van de organisatie. Zonder een goed onderbouwde business case gebeurt er wat haar betreft helemaal niets.

Sjoerd Kluunsma is verantwoordelijk voor de productie. Hij is de spreekwoordelijke baas van de fabriek en bovendien een fanatiek schaatsliefhebber. Daarnaast heeft hij een technische knobbel en ontwikkelt hij voortdurend nieuwe prototypes van futuristische modellen. Alles voor het verbeteren van de schaatsen en daarmee van de schaatssport. Sjoerd is net als CEO Jelle geboren in Oranjeboom en ze hebben samen de HTS in Leeuwarden gedaan.

James Aldridge is van huis uit Amerikaan met een MBA en was als personal manager en boezemvriend van schaatstopper Shani Davis meegekomen naar Nederland. James is een echte marketing en salesman, die gaat voor het resultaat. Dat resultaat straalt hij ook uit; voor hem is succes een keuze en zijn auto daar de maatstaaf voor.

En dan is er nog Jochem Jongsma, de bedrijfskundige die de adviseur is van de organisatie en al enige kleine en verrassende verbeteringen in de organisatie heeft doorgevoerd maar nog maar kort bij het bedrijf is. Jochem treedt niet zo op de voorgrond en maakt geen deel uit van het MT maar heeft vanwege zijn kennis en ervaring inmiddels wel enige invloed. Jochem is jong, idealistisch en gaat vooral voor een betere wereld. Schaatsen ziet hij als een mooie brug om mensen met elkaar te verbroederen.

Manager: ik ging er helemaal in op!

Toen ik werd gevraagd om de rol van James Aldridge te vervullen had ik wel enige twijfels. Acteren is niet echt mijn ding en ik vond het -net als mijn collega MT-leden- in het begin ook best spannend. Maar dat was na 5 minuten indraaien al helemaal weg; ik voelde de emotie die bij mijn rol hoort bezit van me nemen. Wat gaaf om te doen. En er ontstond als vanzelf een bruggetje om binnen ons MT het eens te hebben over hoe wij met ingewikkelde zaken om gaan. Prachtig!

Intern adviseur: dit had ik niet verwacht…

Als beleidsmedewerker breng ik regelmatig voorstellen in ons MT, en bij ingewikkelde zaken licht ik die tijdens hun vergadering ook toe. Maar soms wordt ik verrast over de uitkomsten van hun besluit. Door nu eens in teamverband intensief te werken aan een casus die je met volle overtuiging aan de man moet proberen te brengen is verfrissend en uitdagend. Ook de verschillen van inzichten en werkstijlen van collega’s kwamen naar boven. Maar we moesten en zouden winnen van de andere teams, dus we zijn onszelf behoorlijk tegen gekomen. Erg leerzaam en heel leuk!

Directeur: goed voor ons bedrijf

Ik was direct voorstander van zo’n simulatie. Het plaatste de belangrijke spelers uit onze organisatie in een andere context, waardoor ze zich vrij konden laten zien en excelleren op hun talent. Door zowel directie en medewerkers samen te laten spelen ontstaat een beter onderling begrip. We willen allemaal het beste voor het bedrijf, maar hebben vaak verschillende beelden van wat dat dan is. Als leider moet je iedereen op dezelfde golflengte zien te houden, dit heeft ons daar zeker bij geholpen.

Vraag de brochure aan

Laat u onderdompelen in de wereld van Schaatsenfabriek Noordman

Krijg spelenderwijs inzicht in het spel van beïnvloeden en beslissen in uw organisatie en die van uw klanten.
Vraag de brochure aan
foto door Remko van Dokkum via Flickr onder Creative Commons Licence