Tony Schwartz en Jim Loehr deden een aantal jaren geleden al onderzoek naar de prestaties van mensen in organisaties. Ze wisten uit onderzoek van Gallup dat een groot deel van de medewerkers in bedrijven zich niet volledig of zelfs helemaal niet betrokken voelt bij zijn of haar werk. De cijfers zijn schokkend te noemen:

Onderzoek toont aan dat de gevolgen in een groot aantal factoren zit. Ik vind het schokkend om te zien dat een derde van de geïnterviewde werknemers zegt geen tijd te hebben coor creativiteit en strategisch denken en op het werk niet in staat is om gefocust met één ding tegelijk bezig te kunnen zijn. De lijst met andere energievreters en ontmoedigende condities is lang:

Schwartz en Loehr kwamen met de theorie van The Power of Full Engagement, en vatten hun visie op werk als volgt samen:

The way we’re working isn’t working. Even if you’re lucky enough to have a job, you’re probably not very excited to get to the office in the morning, you don’t feel much appreciated while you’re there, you find it difficult to get your most important work accomplished, amid all the distractions, and you don’t believe that what you’re doing makes much of a difference anyway. By the time you get home, you’re pretty much running on empty, and yet still answering emails until you fall asleep.

We live in digital time. Our pace is rushed, rapid fire and relentless. Facing crushing workloads, we try to cram as much as possible into every day. We’re wired up, but we’re melting down. Time management is no longer a viable solution.

Managing energy, not time, is the key to enduring high performance as well as to health, happiness and life balance.

Het Energy Management dat Schwartz predikt zorgt ervoor dat werknemers meer aandacht hebben voor lijf en hoofd en daarmee hun energie managen. Deze theorie is ook uitgewerkt en verder aangevuld in De Bedrijfsatleet van Koen Gonissen en ik ken managers die volgens het gedachtegoed leven en zeer vitaal zijn.

Een van de belangrijkste factoren naast gezond leven en een goede balans tussen werk en privé is dus plezier. Plezier is aanstekelijk en maakt dat je een gelukkig gevoel krijgt. Plezier maakt ook dat anderen jou aardig vinden en meer gunnen.

Een medewerker met zichtbaar plezier in zijn werk heeft tevredener klanten.

Internetbedrijf Wistia is zo’n bedrijf dat plezier uitstraalt. Enige tijd geleden wilden ze graag feedback van hun klanten, en ze stuurden een email uit naar 2400 mensen, met onderstaande video erbij. Met maar één vraag: wilt u onze enquete invullen? Normaalgesproken reageert minder dan 10% op een enquete-verzoek, maar bij Wistia reageerden meer dan 1000 respondenten, dus bijna de helft. En de video werd vaker bekeken dan 2400 keer, dus hun plezier was zo aanstekelijk dat het gedeeld werd met anderen. Goede reclame dus!

Gelukkige mensen zitten goed in hun vel en leveren de beste bijdrage aan een organisatie. Daarom zijn er steeds meer bedrijven die een Chief Happiness Officer ofwel een geluksmanager aanstellen. Wistia heeft er ook eentje. Maar hoe zit dat bij u op het werk? Is werkgeluk iets dat op de agenda van de directie staat? Mag je bij u ook plezier maken?