Een ondernemer wilde een nieuwe huisstijl laten ontwikkelen en vroeg in zijn netwerk om aanbevelingen voor goede ontwerpers en schreef er vervolgens vier aan voor het maken van een offerte. De spreiding in prijzen was verrassend groot.

Te goedkoop

De ontwerpers die een prijs hadden geoffreerd die lager was dan wat de ondernemer dacht dat redelijk was werden in de eerste ronde afgeschreven. Ze waren gewoon te goedkoop om goed te kunnen zijn. Uit de twee andere ontwerpers werd na een dialoogronde de meest passende gekozen.

Waarom betalen we meer voor een stoel op de eerste rang dan op het schellinkje?
Wat maakt dat een Dolce en Gabanna “Clara White” tas die €1650 kost ook €1650 waard is?
Waarom is een kaartje voor TED $8,500 waard wanneer je alle talks ook online kunt bekijken?

Waarde wordt gemeten in meer dan alleen het prijskaartje. Je kunt ook te goedkoop zijn.

Alles wat we doen geeft een signaal af naar onze klanten en geeft ze een verhaal om te vertellen. Aan de wereld en aan zich zelf.

Drie vragen daarom aan jou …

1. Welk verhaal vertellen jouw potentiële klanten aan zichzelf over jou?
2. Is dit het verhaal dat je wilt dat ze vertellen?
3. Wat moet je veranderen of versterken om dat te laten gebeuren?

De aannames die we maken en de antwoorden die we geven zijn niet per sé waar. Het zijn de verhalen die we (willen) geloven.

Foto door Allison McDonald via Flickr (Creative Commons licence, bijgesneden), content vrij naar Bernadette Jiwa (The Story of Telling)